Santorini - Reisverslag uit Santorini, Griekenland van Yvonne en Rudy Pangemanann-Hanning - WaarBenJij.nu Santorini - Reisverslag uit Santorini, Griekenland van Yvonne en Rudy Pangemanann-Hanning - WaarBenJij.nu

Santorini

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Rudy

10 September 2014 | Griekenland, Santorini

9 en 10 september

Om 10.30 uur zaten we te wachten op het terras van ons prachtige hotel in Paros om door te reizen naar Santorini. Keurig op tijd werden we door de bus opgepikt. Bij de opstapplaats aan de haven van Paros was het een drukte van belang. Nog even geld gepind en wachten in de daarvoor bestemde afgebakende "deportatiestraten" Tjonge, het had niet langer moeten duren daar of ik was uit zuurstofgebrek van mijn stokje gegaan tussen die mensenmenigte. Eindelijk, minuten leken uren te duren, mochten we de pont op. De megagrote Blue Star Ferry, inclusief bioscoop, winkels, restaurants enz. was klaar voor de volgende stoot mensen die op doorreis zijn. Mooi om zo'n bootreis mee te maken. Je wordt er trouwens wel erg moe van. De warmte, de indrukken, dat alles bij elkaar zorgen er voor dat je zit te knikkebollen in de stoel. Af en toe even opstaan, wandelen door de ruimtes, foto's maken helpen je wakker te houden. Eerst op Naxos mensen en autovoertuigen uitgeladen. Daarna verder naar Santorini. De 2,5 uur zijn aardig goed verlopen. Aangekomen op Santorini zagen we vanaf de Ferry alweer een file auto's en mensen staan. Eerst wij er allen af. Zeer strak geinstrueerd door het personeel, werd het "vee" naar de uitgang gedreven. Wij hadden bij ons hotel in Paros al een brief gekregen met de naam van ons hotel op Santorini. Hotel Armonia. Mooi even gegoocheld en op zoover recensies gelezen en foto's bekeken. Kleinschalig, knus familiehotel met goede recencies. Dat is in ieder geval weer fijn. Binnen een goed half uur waren we er. En het was inderdaad heel oké. Schoon, gezellig en mooie ruime ruimtes waarin je goed de benen kan strekken. En een beste kastruimte waarin ik vooral, mijn kledij kwijt kan deze dagen. Volgende keer btw veel en veel minder mee nemen. Wat een gesjouw met mijn eigen spul. Beetje over de top. Eigenlijk heeft Rudy het zwaarste gesjouwd.(Dat was lief)De avond op verkenning gegaan, en aan de boulevard, die bestaat uit heel veel restaurants lekker gegeten. Niet te lang geweest want moe waren we wel.

10/9

Vanmorgen op tijd uit de veren(onder het katoenen laken vandaan is een passendere uitspraak) kijken of het ontbijt hier ook goed is. En ja hoor..... niks mis mee. Lekker buiten gegeten. Daarna hardgelopen. Geen 10 km. Beetje teveel van het goede in de hitte. Wel fijn gelopen. Douchen, dag doorgenomen. Op zoek naar verhuurbedrijf voor een quat. Santorini bekijken op de fiets is geen optie. Ook de verzorgde excursies zijn aardig aan de prijs. Het huren van een scooter, of in dit geval een quat, geeft je echt meer de ruimte om zelf een route te bepalen. En dan erbij is het een belevenis om een keer op een quat te tuffen. Weer eens wat anders toch? Morgen van 9.00 uur tot de volgende dag 9.00 uur is de quat voor ons. In ieder geval zonsondergang in Oia bekijken. We zien wel.
Vanmiddag chillen aan de boulevard en strandbedje gehuurd. Lekker lezen. Vanavond eten aan de boulevard en daar gezellig gewandeld. Fruit gekocht voor morgen. "Thuis" thee gedronken. Lekker proberen te slapen.

Groetjes xxxxxx

Santorini (Thera,Thira) ligt ten Noorden van Kreta, ten Zuiden van Naxos en Paros, en bestaat uit zes eilanden (Thira, Thirasia, Aspronisi, Palea, Kameni , Nea Kameni, en Cristiani) die ontstaan zijn tijdens uitbarstingen van de vulkaan in het midden van de eilandjes. Hierdoor ontstond een ringvormig archipel. In het jaar 2000 had Thera ca. 7100 inwoners. De hoofdstad heet Fira.

De naam Santorini is Venetiaans en afkomstig van Sant Irini oftewel Sint Irene, die in de derde eeuw op of bij dit eiland in ballingschap zou zijn gestorven. Over het ontstaan van het eiland zijn er diverse speculaties. Zo zou dit eiland Atlantis zijn geweest, en zou Plato met zijn verhaal over Atlantis zijn geïnspireerd door de vulkanische uitbarstingen hiervan. Verder zoude de wolk en vuurkolom van de uitbarstingen van de vulkaan van Santorini in de speculatieve verhalen van bv. de auteur Graham Philips dezelfde zijn geweest die Mozes tijdens de tocht door de woestijn heeft gezien. Diverse van de plagen die Egypte troffen volgens het verhaal van Mozes zijn volgens dezelfde auteur direct of indirect gerelateerd aan deze uitbarstingen, zoals duisternis die over dit eiland kwam en water dat ondrinkbaar werd.

In de Minoische tijd heeft zich een enorme uitbarsting voorgedaan. Volgens onderzoek tussen 1627- 1600 voor Chr.
Daarbij werd dusdanig veel lava uitgespuwd dat de oude stad Akrotiri (havenstad op Santorini) onder 50 m puimsteen verdween.

Op de ezel kan je in de hoofdstad via het ezelspad naar de oude haven afdalen, maar er is ook een kabelbaan. Verder is het mogelijk de ondergrondse tamelijk intacte overblijfselen van de stad Akrotiri te bezichtigen, die toelaten om zich een reële beeld te vormen van de hoogstaande Minoische beschaving die op dit eiland heerste, voordat deze stad onder het puin verdween.

• 10 September 2014 - 22:51

Merita:

Ha Yvonne en Rudy, dat onder een katoenen laken klopt wel, wij hebben al sinds mei geen deken meer op het bed liggen, wel een laken, maar daar liggen we niet onder, alleen Merita soms.

• 11 September 2014 - 07:17

Yvonne En Rudy Pangemanann-Hanning:

Lekker hoor Johan. Vanaf mei geen dekbed meer. Is voor ons binnenkort weer anders. Nu nog even niet aan de orde gelukkig.

• 11 September 2014 - 10:16

Alie Bouwmeester:

Lieve Rudy en Yvonne.Wat een mooie en actieve vakantie,Santorini herinner ik me nog van de vak.die je (sch)vader en ik hebben gehad op Kreta en een bootreis hebben gedaan naar Santorini. Alle huizen wit in de felle zon,de super hoge trap er naar toe op ezeltjes (heel zielig)en later lopend weer naar beneden,bijna niet te doen zodat onze knieen nog lang natrilden,maar het was de mooiste vakantie die ik heb gehad.Ik verheug me om de foto,s te zien die jullie maken. Nero laat ik 2 keer of als Maurice meer thuis is 1 keer per dag uit,hij is weer net zo blij en fit als altijd,lief dier,maar ik zal wel blij zijn als jullie het weer overnemen,het is toch wel een heel gesleep langs de weg met zo,n hond. Morgen gaan Maurice en ik een pannenkoek eten bij ,t Elf Uur,gezellig.Genieten jullie maar lekker van de laatste dagen.Hier is het a.s. dagen boven de 20 graden en ,s nachts om de 9 gr.dus dan kunnen jullie in Gorssel weer lekker onder het dekbed slapen en binnenkort weer
    met de elektr.deken. Liefs van mij mama .