Fira en Oia - Reisverslag uit Santorini, Griekenland van Yvonne en Rudy Pangemanann-Hanning - WaarBenJij.nu Fira en Oia - Reisverslag uit Santorini, Griekenland van Yvonne en Rudy Pangemanann-Hanning - WaarBenJij.nu

Fira en Oia

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Rudy

11 September 2014 | Griekenland, Santorini

11/9

Vandaag de quat mee om Santorini te verkennen. Rond 9.00 uur werd de quat afgeleverd voor de deur van ons hotel. Gebruik van het apparaat uit laten leggen. Proefritje gedaan. Contract getekend, foto laten schieten, en klaar om te gaan. Dat het best lastig rijden was zo'n eerste keer, was een feit. Hij schokte best en Rudy kreeg een "lamme duim" na verloop van tijd. Maar dat hebben we ook weer eens beleefd. En tenslotte hebben we het eiland voor een groot deel toch maar weer gezien. En laat dat nou net de bedoeling zijn.

We zijn naar Fira gereden. Fira is het hoofdstadje dat ontzettend toeristisch is. Langs de krater, met zijn steile rotswanden vind je heel veel restaurants en souvenirsshops. Deze zijn door de prachtige locatie erg duur, maar mooi om doorheen te wandelen en te genieten van het mooie uitzicht. Hele mooie foto's gemaakt. En echt heel veel geklommen. De beenspieren goed gebruikt.
De Agios Minaskerk met zijn grote blauwe koepel is een mooie kerk uit de 18-de eeuw. Daar kwamen de toeristen dus vandaag ook massaal op af. Veel, vooral veel Chinezen met paraplu's op, tegen de zon. Moest daar wel om lachen (je zal toch maar een beetje bruin worden zeg) Japanners, veel, heel veel. Is ook leuk, mensen kijken.

Een kleine haven, tegenwoordig voor cruiseschepen en grote jachten ligt zo'n 270 meter onder Fira. Met een trap, bijna 600 treden, kun je naar beneden. Naar boven kun je of met de kabelbaan of een ritje op een grote (domme) ezel. Wel gezien maar niet die ezels daarmee belast. De beesten zien er trouwens prima uit in Griekenland. Dat is in Tunesië wel anders.

Daarna zijn we naar Oia gereden.(je spreekt dit uit als, ia) Vandaar die ezels Hahahahahahahaha!

Oia is een schilderachtig dorp in het noorden van het eiland. Zo'n 12 km. ten noordwesten van Fira gelegen. Mooi geschilderde huisjes, wit geverfde smalle steegjes met souvenierswinkels, bars, cafetaria's en taverna's. En een supermooi uitzicht op zee en de krater (Caldera) Het dorp ligt op meer dan 300 meterhoogte op de top van de kleurrijke rotsen van de vulkaan en is een van de meest gefotografeerde plekken van Santorini.

De zonsondergangen schijnen daar schitterend te zijn. Het plan was om dat daar te gaan afwachten. Toch zijn we ruim voor zonsondergang terug gereden omdat we niet in het donker, met de quat, waar we voor het eerst op reden, op onverlichte steile, onbekende wegen terug wilden rijden. Jammer, maar we zijn nog lang niet levensmoe. En overdag al zoveel moois mogen zien. De dag was heel indrukwekkend. Morgen een rustdag. Ook lekker.

Xxxxxxx veel liefs❤️